Tuesday, October 14, 2008



WISDOM of Life


TAUHID
Iaitu mengesakan Allah SWT , hanya Dia yang dituju, menafikan sekutu bagi-NYA, mewujudkan erti penghambaan yang sebenar dan menerima syariat-Nya secara keseluruhan tanpa kecuali.


ILMU YANG BERMANFAAT
- Kerana ilmu yang bermanfaat dapat menolak segala yang samar dan membakar syahwat. Dengan ilmu yang bermanfaat seseorang dapat meraih keinginan dan matlamat yang dicita-citakan dan dengan ilmu yang bermanfaat seseorang dapat menghilangkan berbagai kesedihan.

TAUBAT
- Iaitu menyesali segala dosa yang pernah dilakukan, memohon keampunan daripada Allah Maha Mempunyai, Tuhan Yang Maha Agong dan Maha Mengetahui, Menampal pakaian umur dengan kesempurnaan, menangisi kecuaian, keraguan, kejahilan, kebodohan, kesilapan, kecuaian yang diri pernah tergelincir dalam melakukannya.

BERBUAT BAIK KEPADA ORANG LAIN
- Memberi bantuan dan kebaikan kepada masyarakat sekeliling, menjauhkan segala bentuk kejahatan dan kerosakan daripada diri mereka, memberikan kebahagiaan dan kesenangan kepada mereka, membersihkan hati daripada rasa dengki dan benci kepada mereka.

KEBERANIAN DAN KETABAHAN
- Iaitu kuatnya menghadapi berbagai bencana, tidak gentar tatkala berada pada keadaan yang paling sukar, tenang tatkala berada dalam keadaan yang menakutkan dan merasa aman walaupun berada dalam keadaan bahaya.

HATI YANG BERSIH
-Iaitu hati yang bersih dari segala macam bentuk penyakit hati, suci
dari segala bentuk keraguan, penentangan dan penolakan, konsisten didalam ketakwaan disertai dengan penuh kerelaan, keikhlasan dan ketulusan sehingga hati dapat merumput dipadang rumput wahyu.

MELUPAKAN MASA YANG TELAH LALU
- Iaitu melupakan berbagai musibah dan kesedihan yang terjadi dimasa yang telah lalu, membuang jauh akan ingatan terhadap segala bentuk bencana dan fitnah., kerana semua itu telah dilipat oleh zaman, selalu mengingati hal itu semua hanya akan mematikan kecerdikan akal,selalu melahirkan rasa duka dan sedih.

TIDAK PEDULI UCAPAN MUSUH
-Iaitu memalingkan diri dari segala ucapan yang tiada ertinya, membuang semua itu dengan jauh, menolaknya dengan hati yang cekal serta menganggapnya hanya sebagai kebodohan orang berdalih.

TIDAK SIBUK MEMIKIRKAN HARI KEMUDIAN
- Kerana hari kemudian adalah sesuatu yang ghaib dan masih berada dalam kegelapan yang tidak mungkin nampak. Jadi menyibukkan diri untuk memikirkan hari esok yang masih ghaib hanya akan memberatkan jiwa dengan sesuatu yang tidak berguna.

QANA’AH
- Iaitu sikap rela dan puas dengan perkara yang ada, walaupun hanya berupa sepotong roti kering dan air, menanam sikap zuhud dan sikap menjaga harga diri, kerana jira seseorang mempunyai dua sifat ini, maka bereti ia telah mempunyai simpanan berupa ‘gudang-gudang harta’ yang penuh berisi.

AKHLAK YANG BAIK
- Iaitu ucapan yang halus dan lembut, hati yang penuh kasih sayang, wajah yang cerah dan selalu tersenyum, amal perbuatan yang elok dan meninggalkan amal perbuatan yang tidak baik.

IMAN KEPADA QADHA’ DAN QADAR
-Iaitu menyedari bahawa segala sesuatu telah tercatat dalam buku catatan , pasrah dan rela menerima musibah dengan mengharapkan pahala serta tidak mencela Allah yang menciptakan sebab

REDHA
- Iaitu rasa pasrah dalam hati kepada Zat yang mengatur segala sesuatu, percata dan yakin bahawa takdir yang telah ditentukan oleh Zat Yang Mentakdirkan adalah yang terbaik, percaya bahawa segala yang dipilihkan oleh-Nya adalah yang terbaik, Dialah Zat Yang mendahulukan dan mengakhirkan.

TAWAKAL
- Iaitu pasrah kepada Zat Yang Maha Perkasa, menanti datangnya pertolongan-Nya ketika berada dalam kesukaran, menanti jalan keluar yang diberikan oleh-Nya ketika dalam bahaya, Dia adalah Yang Maha Berkuasa atas urusan-Nya, kerana Dia adalah Raja Yang Maha Perkasa.

ZUHUD
- Iaitu memalingkan diri daripada sesuatu yang hina dan tidak bernilai (harta benda), menyedari bahawa umur manusia adalah pendek, memandang harta kekayaan berupa emas bagaikan kulit nipis pada buah-buahan, yakin bahawa sifat rosak pasti mengena segala yang ada, sama ada yang sedikit atau yang banyak, yang kecil atau yang besar, yang berharga atau yang remeh.

MENINGGALKAN ANGAN-ANGAN DAN KHAYALAN
- Iaitu mencegah diri daripada berangan-angan dan berkhayal, menyedari bahawa setiap yang hidup pasti akan binasa, bahawa kematian sangatlah dekat, dan hal ini menuntut seseorang untuk meninggalkan segala angan-angan dan khayalan serta menuntut taubatnya orang yang melakukan kesilapan


MENGHINDARI AKAN ADANYA WAKTU KOSONG
- Iaitu dengan cara menyibukan diri dengan berbagai aktiviti, menjauhkan diri daripada orang-orang yang malas dan pengangguran, tidak terjebak dengan angan-angan yang tinggi, kerana selama ini kamu Belem menghasilkan apa-apa padahal ajal makin hampir!



“ Siramlah hati anda dengan air cinta dan kasih sayang sebanyak 7 kali dan siraman yang ke-8, anda campur dengan debu memaafkan orang yang telah menganiaya dan mencaci anda, agar anda dapat hidup dengan tenang dan bahagia”`


Sumber : Beginilah Zaman Memotivasikan Kita (Dr. ‘Aidh Abdullah al-Karni)

No comments: