Wednesday, June 3, 2015









Program Ziarah Dakwah Ke Gugusan Pulau Di Semporna Sabah
Cawangan Ukhuwah Bahagian Dakwah telah melaksanakan satu ziarah dakwah ke 3 pulau di daerah Semporna Sabah pada 13 Mac 2010 yang lalu. Program ini adalah merupakan kali pertama yang dianjurkan oleh Bahagian Dakwah JAKIM Putrajaya ke pulau-pulau di Semporna.

Perjalanan bermula pada jam 8.00 pagi di jeti Semporna, seramai 6 orang pegawai Dakwah menyertai program tersebut. Program ini turut mendapat kerjasama daripada pihak JAKIM Sabah dengan pegawainya iaitu Us. Shahrin Abdullah turut serta dalam siri lawatan ini.


Aktiviti pertama adalah dengan membuat lawatan ke Pulau Larapan yang terletak kira-kira 35 minit perjalanan dengan bot laju ke sana. Pulau ini majoritinya didiami oleh masyarakat Bajau Laut, juga sedikit dari suku Suluk.

Kehidupan Masyarakat di pulau ini sangat daif dan amat memerlukan pembelaan baik dari espek fasilitis fizikal juga bimbingan keagamaan. Terdapat juga Masyarakat Bajau ini yang masih tinggal di dalam bot yang dikenali sebagai ‘lepa’ sebagai tempat berteduh dan tinggal.


Perjalanan seterusnya ke pulau Tandoan yang terletak kira-kira 20 minit perjalanan dari pulau Larapan. Pulau yang didiami kira-kira 200 penduduk Bajau Laut Islam ini .

Rombongan kami disambut dengan mesra masyarakat disini.Pesinggahan kami di Pulau Tandoan selama kira-kira 2 jam ini turut diraikan dengan minuman kelapa muda yang disediakan oleh pendudukan pulau yang amat ramah dan mesra ini.


Pulau terakhir yang kami kunjungi adalah Pulau Bum-Bum yang terletak berhadapan dengan Pekan Semporna kira-kira 5 minit dengan bot. Pulau ini majoritinya didiami oleh Masyarakat Bajau Laut agak pada dengan penduduk. Lawatan ke sini turut diadakan sedikit bantuan makanan kepada kanak-kanak setempat.


Diharap hasil dari lawatan kerja ini dapat memberi maklumat yang berguna bagi menguatkan usaha dakwah keseluruh pelusuk negara termasuk di pulau-pulau di Sabah yang amat memerlukan perhatian.



No comments: