Thursday, September 1, 2016

MOTIVASI DARI LANGIT
WORD OF WISDOM
PERANCANGAN
….sungguhnya apabila segala terasa membosankan Allah  sentiasa menyuruh hambanya agar berusaha melangka hari-hari yang mendatang dan rancanglah kehidupanmu…Sesungguhnya kita merancang Allah menentukan kerana perancangan Allah lebih baik.
‘ Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepad sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan ingatlah Allah jualah yang mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahu” (al-Baqarah ;216)

Bersyukur
Bersyukurlah atas apapun yang Anda dapatkan. Tidak hanya bersyukur pada rezeki, kebahagiaan, dan kenyamanan hidup, tetapi juga bersyukur saat diberi hambatan dan kegagalan. Hal itulah yang akan mengasah kebijaksanaan manusia. Itu pulalah yang mengajarkan manusia cara bertahan dan berusaha.

Berkongsi cerita dan perasaan
Berkongsi cerita kepada orang lain, baik cerita keberhasilan maupun cerita kegagalan. Berbagi cerita akan membuat kita menyadari bahwa kita tidak sendiri dalam perahu kehidupan ini. Itu pula yang akan menjadi saling menguatkan dan memberi harapan.

Memaafkan
Memaafkan memang tidak mudah, namun akan menghalangi ganjalan pada langkah Anda meraih masa depan. Lupakan kesalahan masa lalu dan buka kehidupan yang lebih positif dan bahagia.

Jadi pendengar yang (lebih) baik
Mendengar yang tak hanya sekadar mendengar, tapi juga membaca untuk mengambil lebih banyak pengetahuan. Pengetahuan dan keyakinan adalah bukti bahwa Anda aman dan positif dengan diri sendiri, sehingga memancarkan energi positif juga.



No comments: