Wednesday, July 22, 2015

RUQYAH AYAT AL-QURAN SEBAGAI PENYEMBUH PENYAKIT

 Ruqyah dalam Perubatan Islam


Bidang perubatan Islam mempunyai matlamat untuk melahirkan individu yang bersih jiwa, sihat pemikiran dan mantap tubuh badannya untuk tujuan beribadah kepada Allah. Perubatan Islam menumpukan kepada aspek fizikal dan mental sekaligus  (Danial Zainal Abidin 2003). Menurut kajian Nurdeen Deuraseh (2013) dan M Darojat Aryanto (2007) sejarah pengubatan ruqyah merupakan perubatan yang     paling tua di muka bumi dan terus berkembang sehingga zaman kini. Sebelum        kedatangan Islam masyarakat Arab jahiliah telah pun mengamalkan jampi atau mantra iaitu bacaan-bacaan yang digunakan adalah dalam bentuk memuja dan minta   pertolongan dari jin dan syaitan. Selepas kedatangan Islam seorang sahabat yang  bernama Auf bin Malik al-Asjai bertanya kepada Nabi SAW berkaitan ruqyah atau mantera yang telah mereka lakukan pada zaman jahiliah dahulu samada masih boleh diamalkan setelah  kedatangan Islam, Rasulullah SAW menjelaskan bahawa  diharuskan ruqyah dengan syarat tidak sampai mensyirikkan Allah SWT
(Sahih   Muslim, Jilid IV, Kitab Salam, No 2063).

            Perkara ini disokong oleh Ibn al-Qayyim al-Jawziah dalam kitabnya, ‘At-Tibb an-Nabawiy- terj’(2013) dan Imam Al-Suyuti (1996: 35-36) yang menyatakan bahawa pengubatan menggunakan bacaan ruqyah dengan bersumber al-Quran dan al-Sunnah adalah sistem pengubatan yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W selain dua kaedah iaitu pengubatan dengan ubat sahaja atau pengubatan yang menggabungkan ruqyah dan ubat.

Terdapat banyak hadith-hadith yang mengharuskan penggunaan ruqyah dalam mengubat, antaranya ialah cerita dari Abi Said al-Khudri berkaitan sekumpulan    sahabat Rasulullah SAW telah mengubat seorang ketua kampung yang mengalami bisa disengat kala jengking dengan menggunakan ruqyah surah al-Fatihah. Hasilnya orang yang diubati itu telah sembuh dan mereka memaklumkan perkara itu kepada Rasulullah dan baginda membenarkannya (Sahih Muslim, Kitab Salam, Hadith No 2064). Dalam hadith  riwayat Muslim dalam Kitab Salam juga memperlihatkan Rasulullah SAW meruqyah ahli keluarganya dengan surah al-muawidzat dan doa dengan dibacakan ketempat sakit atau diusapkan (Sahih Muslim, Kitab Salam, Hadith No 2052 dan 2053). Antara penyakit yang diruqyah yang dibicarakan dalam hadith juga ialah demam (Sahih Muslim, Kitab Salam, hadith no 2055), kudis, bisul dan luka (Sahih Muslim, Kitab Salam hadith no 2056).

Rasulullah SAW juga pernah menggunakan ruqyah untuk menyembuhkan penyakit sahabat, cucu dan ahli keluarganya (M Darojat Aryanto 2007). Terdapat juga fakta yang menyatakan bahawa Malaikat Jibril juga pernah meruqyah Rasulullah SAW sebagaimana yang disebut dalam kitab Sahih Bukhari. Selari dengan kajian Nurdeen Deuraseh (2013) dalam “ Book Of Medicine In Sahih Bukhari” yang menganalisa hadis hadis Rasulullah SAW berkaitan perubatan Nabi dan beliau mengenal pasti bahawa antara perubatan yang digunakan Nabi Muhammad SAW ialah berasaskan ruqyah, antaranya sebagaimana hadith berikut ;

Dari Aisyah r.a  katanya : “Bila Rasulullah SAW sakit, Jibril datang menjampinya. Ucap Jibril “ bismillahi yubriika wa min kulli daa in yushfika wa min syarri hasidin idza hasad, wa syarri kulli dzi ‘ainin[1] (Sahih Muslim, Kitab Salam, no 2047).

Pendekatan ruqyah yang dilakukan jibril ialah dengan melafazkan bacaan-bacaan tanpa perbuatan seperti meniup di tapak tangan atau penggunaan air.
    
Kajian Nurdeng Deuraseh bertajuk ‘Rukyah dalam Islam Kearah Jampi Yang Halal’ (2013) menjelaskan bahawa masyarakat Melayu telah mengamalkan ruqyah sejak kurun ke-9 lagi semenjak Islam datang ke Nusantara. Sebelum kedatangan Islam jampi berasaskan fahaman animism dan dinamisme telah diamalkan oleh masyarakat Melayu pada 650-1200 masihi. Ketika ini khasnya di Malaysia ruqyah berkembang melalui pusat pusat rawatan tradisioanal atau atas nama pusat rawatan Islam antaranya seperti Darul Syifa’, Darul Manzil, Darul Ruqyah, (Sharifah Norshah Bani Syed    Bidin,tt), Isra’ IQ Therapy, Darul Salam, Darul Qayyum, Darul Hidayah dan banyak lagi.


Definisi Ruqyah

Banyak penulisan dan kajian antaranya oleh al-Jawrani (2007), Akmal Abdul Munir (2005), Malik Faisal (2011), Musdar Bustmam Tambusai (2013), Ana Noviana (2010), Hazlina Abdullah (2003), Ibn al-Qayyim (2013) dan Ensiklopedia al-Quran yang telah membincangkan definisi dan pengertian ruqyah samada dari sudut bahasa atau istilah. Definisi ruqyah secara istilah mengikut al-Jawrani (2007) ialah “meminta perlindungan bagi orang yang sakit dengan membacakan sebahagian ayat-ayat  al-Quran, nama-nama Allah dan sifat-sifatNya disertai dengan membaca doa-doa yang syar’ie (ma’thur) dengan Bahasa Arab atau bahasa yang difahami maknanya lalu ditiupkan”. Manakala menurut Ibn al-Qayyim al Jawziyah (2013) terapi ruqyah adalah terapi dengan melafazkan doa dari al-Quran atau al-Sunnah untuk menyembuhkan sesuatu penyakit. Manakala dalam Ensiklopedia al-Quran, jilid 4, halaman 214    menyebut ruqyah ialah suatu bentuk pengubatan dengan menggunakan kalimah-kalimah tertentu untuk menyembuhkan penyakit.

Ummu Abdillah Hanien Zarqaa’ dalam bukunya bertajuk ‘Terapi Pengobatan dengan Ruqyah Syarri’yyah’ (2005) menjelaskan keharusan ruqyah yang mengikuti tuntutan syara’. Beliau menjelaskan berkaitan definisi ruqyah secara harfiah, istilah dan pandangan ulama’. Beliau turut mengulas bahawa terdapat tiga syarat ruqyah dan ayat-ayat serta doa yang diamalkan ketika ruqyah seperti surah al-fatihah, surah        al-mua’wwidzat, surah al-Kafirun, ayat akhir surah al-Baqarah, ayat kursi dan  beberapa zikir dan doa ma’thur.

Hasil perbincangan disimpulkan bahawa ruqyah itu ialah permohonan perlindungan dan penyembuhan dengan bacaan tertentu seperti ayat-ayat al-Quran, doa-doa dan zikir. Ia boleh ditiupkan kedalam air untuk dibuat minum atau mandi atau    ketempat sakit atau anggota badan bagi orang sakit, seperti demam, histeria dan      seumpamanya samada sakit fizikal atau mental agar dapat disembuhkan. Ia mampu mempengaruhi jiwa dan roh serta mendatangkan kekuatan untuk sembuh.


Muhammad bin Yusuf al-Jawrani (2007) dan Malik Faisal (2011) menjelaskan Ruqyah terbahagi kepada dua iaitu ruqyah syar’iyyah dan ruqyah syarqiyyah. Ruqyah Syar’iyyah iaitu terapi dengan cara membaca al-Quran, doa dan zikir bersumber al-Quran dan al-Sunnah yang didapati sahih pada riwayatnya. Terapi ini dilakukan oleh umat Islam dengan tujuan untuk menjaga diri sendiri atau orang lain dari pengaruh jahat pandangan mata manusia, jin, kerasukan, sihir, jiwa kacau dan      pelbagai penyakit fizikal atau mental. Islam membenarkan ruqyah syar’iyyah (Ibrahim Abdul Halim Abdul Barr 2006) sebagai salah satu usaha penyembuhan dari penyakit berasaskan doa-doa dan zikir-zikir yang diajar oleh Rasulullah SAW dengan penuh keimanan dan ketakwaan serta yakin bahawa yang menyembuh penyakit adalah dengan keizinan Allah semata-mata.

Amalan ruqyah yang mengikut perspektif Islam harus menepati beberapa syarat. Menurut Ibrahim Salim terj Abdul Aziz@Ahmad bin Mohd (1991), Hisyah Rashid (2008), Haron Din (2009) dan Ummu Abdillah Hanien Zarqaa’(2005) antara syarat ruqyah syarr’iyyah ialah:

i.                    Bacaan-bacaannya diambil dari ayat-ayat al-Qur’an, nama-nama Allah dan SifatNya atau 
hadith-hadith sahih tanpa mengubah susunan kalimahnya, seterusnya lafaz-lafaz ruqyah itu bukan berasal dari ahli sihir dan peramal.

ii.                  Menggunakan Bahasa Arab yang fasih, dibaca dengan jelas sehingga tidak
berubah dari makna asalnya. Lafaz-lafaz ruqyah tidak boleh mengandungi istilah atau symbol-simbol yang mengisyaratkan sesuatu yang haram.

iii.                Menyakini bahawa bacaan ayat-ayat al-Quran dan al-Hadith tersebut hanyalah
wasilah untuk penyembuhan atau jampi tidak memberi apa-apa kesan, hakikat yang menyembuhkan adalah Allah SWT, hasilnya dapat mendekatkan diri manusia kepada Allah.

Ruqyah Syirkiyyah pula ialah ruqyah dengan memohon pertolongan selain Allah atau mencampurkan sekali dua permohonan iaitu memohon kepada Allah dan juga selain Allah seperti dengan jin atau syaitan. Ruqyah yang dibaca jauh terpesong dari sumber al-Quran dan al-Sunnah. Bacaannya mengandungi unsur-unsur syirik hingga  menyebabkan tergelincir dari akidah Islam. Ruqyah jenis ini adalah diharamkan dalam Islam kerana ia bukan sahaja menyesatkan diri manusia yang mengamalkan bahkan mampu memperdayakan manusia yang kurang ilmu agamanya.

Namun terdapat persepsi di kalangan masyarakat awam berpendapat bahawa terapi ruqyah hanya untuk merawat dan menyembuhkan penyakit gangguan jin,   syaitan (Zainul Ariffin & Zulkhair T.th) atau hantu serta perkara perkara ghaib sahaja. Pendapat ini tidaklah tepat kerana Ibn al-Qayyim al-Jawziyah (2013) menyatakan   bahawa terapi ruqyah juga boleh digunakan untuk penyakit-penyakit berbentuk fizikal. Perkara ini turut disokong dengan sorotan kajian lepas menunjukkan terapi ruqyah telah digunakan untuk menyembuhkan penyakit berkaitan emosi (Nikmatun Khasanah 2006), jiwa (Dadang Hawari 1996; Iman Setyabudi 2012), kanser (Lokman Abdul Hamid 2013), cemas (Ana Noviana 2010). Walau bagaimanapun rawatan menggunakan ruqyah untuk HIV/AIDS masih kurang diterokai. Bagaimanakah  endekatan ruqyah dan adakah hasilnya sama dengan penyakit lain atau berbeza?. 


 Kesan dan Penyembuhan Penyakit Menggunakan Ruqyah


Terapi ruqyah mementingkan pengisian rohani supaya kembali kepada fitrah manusia iaitu yang mempunyai hubungan hamba dengan pencipta. Ia menekankan keyakinan bahawa Allah yang berkuasa menyembuhkan sesuatu penyakit dan maha berkuasa atas apa jua perkara. Penyakit umpama syaitan yang mengotori udara bersih, mampu menimbulkan kesakitan dan membawa kerosakan kepada kesihatan. Syaitan  menguasai suasana, tempat dan manusia yang tidak ada zikir kepada Allah dalam hidupnya, kesannya umpama suatu tempat yang penuh dengan keadaan yang rosak dan berwabak. Antara punca punca penyakit adalah dari gangguan syaitan dan jin, dua entiti ini mampu mempengaruhi manusia agar melakukan maksiat dan perkara yang dimurkai Allah yang akhirnya membawa penyakit kepada manusia contohnya  perlakuan zina, homoseksual, pengambilan dadah, arak dan sikap berfoya foya    manusia hingga lupa Tuhan adalah kerana pengaruh syaitan. Kajian menunjukkan punca tertinggi membawa kepada munculnya HIV/AIDS adalah disebabkan zina, jelas perbuatan zina terjadi adalah kerana pengaruh syaitan (Dadang Hawari 1997).         

Berasaskan ini kesembuhan mampu didapati dengan adanya iman dalam diri,   menjauhi perkara maksiat dan taat kepada perintah Allah. Harun Arrasyid Hj Tuskan (2006) menjelaskan bahawa tubuh manusia mempunyai keupayaan untuk sembuh dengan sendiri, ia terletak pada iman dan emosi. Kesimbangan emosi, sifat sabar, tenang, ikhlas dan syukur menyebabkan tubuh mempunyai daya tahan yang tinggi terhdap penyakit. Ini rasional untuk sembuh kerana Rasulullah SAW juga pernah terkena demam akibat sihir seorang Yahudi yang     namanya Lubaid bin Ashim, baginda sakit selama enam bulan, namun kerana kekuatan iman dengan perlindungan Allah, penyakit itu tidak melemahkan baginda untuk terus melakukan tugas kerasulan.

Bagi Harun (2006) tindakbalas terhadap penyakit juga menjadi faktor kepada kesembuhan, contohnya sakit di bahagian perut rawatannya solat tahajjud, membaca al-Quran dan puasa. Penyakit sukar tidur, letih lesu, tidak selera makan, sesak nafas dan demam rawatannya ialah munajat dan doa. Semua ini berkaitan dengan getaran penyakit yang boleh dilenyapkan hasil getaran ayat al-Quran, doa, zikir atau amalan kerohanian. Penyakit merupakan satu bentuk tenaga yang buruk, manakala ayat-ayat al-Quran, doa, zikir dan solat pula menghasilkan satu bentuk tenaga yang baik dan mampu menghancur tenaga yang buruk.

Bagaimana terapi ruqyah al-Quran dan doa mampu merawat  penyakit?.Menurut Ibn al-Qayyim al-Jawziah (2012) bahawa ayat-ayat al-Quran mampu memberi pengaruh kepada jiwa apabila dibaca dengan khusyuk, memerhati dengan hati dan fikiran mereka. Apabila fikiran mereka terfokus kepada ayat dan  memahami setiap makna ayat maka akan lahir cahaya pada jiwa dan akhirnya     memberi kesan kepada kehidupan.

Selain itu hubungan antara suara ayat al-Quran terhadap penyembuhan   penyakit dapat dilihat dalam beberapa kajian. Mereka mendapati frekuansi suara dapat mempengaruhi banyak virus, suara itu dihantar dengan frekuansi yang jelas serta dapat dikenali oleh tubuh hingga mampu mengaktifkan sel sel darah putih, lalu sel-sel itu bertindakbalas menumpaskan virus-virus penyakit yang hadir. Syarat kejayaan rawatan ini ialah suara itu harus sesuai dengan virus yang didapati. Perkara ini    dibuktikan dengan kajian Kahel (2010), Lutfiyah Ningsih & Abdul Ghofar (t.th) dan Mustamir Abdullah (2013), mereka menjelaskan bahawa suara suara positif yang   dibacakan kepada tempat sakit mampu menghasilkan kesan positif, dimana sel mati menjadi hidup dan disistem semula, virus-virus mampu dihancurkan dan apatah lagi apabila dibaca al-Quran kepada air akan menghasilkan molekul yang cantik dan bercahaya. Air yang telah dibacakan ayat-ayat al-Quran dan kemudian diminum oleh pesakit mampu menjadi pembersih kepada virus dan bakteria dalam tubuh. Seterusnya membawa kesembuhan dari penyakit yang dihidapi.

Seterusnya hasil kajian Mustamir Abdullah (2011) menjelaskan terdapat empat cara al-Quran menyembuhkan penyakit fizikal, iaitu al-Quran sebagai media latihan pernafasan, pengaruh tempat keluarnya huruf dari pada organ-organ tubuh badan, peranan al-Quran sebagai muzik dan konsep religiopsikoneuroimunologi.  Kesimpulannya masyarakat yang mengamalkan ruqyah dari bacaan al-Quran dan doa mathur Nabi SAW sebagai zikir mampu menjadi kuat, bersih, terjaga dan membinasakan syaitan (Ibrahim Salim terj Abdul Aziz@Ahmad bin Mohd 1991).

Allah memberi peringatan kepada manusia bahawa syaitan adalah musuh  utama manusia oleh itu manusia harus sentiasa berhati hati dengan tipu daya syaitan kerana syaitan sentiasa sedaya upaya untuk menjatuhkan manusia dari taat kepada perintah Allah kepada derhaka kepada Allah. Penyakit juga merupakan salah satu dari senjata syaitan untuk menyesatkan manusia. Salah satu contoh ialah samada manusia akan berubat dengan petunjuk Allah iaitu dengan perubatan yang patuh atau petunjuk syaitan dengan cara pengubatan yang jauh dari akhlak dan akidah Islam seperti mengamalkan ruqyah syirkiyyah. Sebaliknya amalan ruqyah syariyyah dengan bacaan zikir dan doa mampu melindungi manusia dari gangguan syaitan dengan izin Allah (Abdul Hayie al Alawi 2006).

Membawa pandangan Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah  dalam Tafsir al-Qayyim sebagaimana yang dibahaskan oleh Abdul Hayie al-Alwai (2006) menyatakan 10 perkara yang boleh menjaga manusia daripada gangguan syaitan ialah sebagaimana berikut :

i.            Berlindung kepada Allah dari syaitan yang terkutuk sebagaimana firman Allah dalam surahFussilat ayat 36 yang bermaksud:

Dan jika Engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari Syaitan, maka hendaklah Engkau meminta perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.

ii.                            Bacaan ‘taa’wuz’ sebagai perlindungan kemudian diikuti oleh surah         al-hasyr tiga ayat terakhir akan dilindngi Allah dengan 70 ribu malaikat  dan sekiranya dia mati ketika itu maka matinya dikira sebagai syahid. Manakala menurut hadis yang diriwayat oleh al-Bukhari bacaan ‘ta’aawuz’ mampu melindunginya dari penderitaan.

iii.               Membaca surah al-Falaq dan surah An-Nas sebagai perlindungan dari    kejahatan dan penyakit selsema sebagaimana yang disebut dalam hadith      riwayat an-Nasai dan dibaca ketika tidur sebagaimana hadith riwayat    Ahmad. Manakala hadith riwayat al-Bukhari menyatakan Rasulullah SAW akan membaca surah perlindungan (surah al-Falaq dan surah al-Nass)  apabila sakit dan meniup sendiri ketempat sakit, diceritakan juga bahawa Aisyah turut membaca dua surah tersebut dan mengusap tempat sakit dengan tangan baginda untuk mendapat keberkatan.

iv.                            Membaca ayat kursi untuk mendapat perlindungan Allah sebagaimana yang diriwayatkan  oleh al-Bukhari berkaitan kelebihan orang membaca ayat kursi akan dilindungi Allah  sepanjang malam apabila ia dibaca     sebelum tidur.


v.                               Membaca surah al-Baqorah, awal surah al-mukminun, dan zikir ‘Laa ilaah illallah’.

Oleh itu jelas bahawa perkataan yang paling disukai oleh Allah setelah bacaan   al-Quran ialah zikir dengan kalimah kalimah tauhid sebagaimana hadis dari Samurah bin Jundab, dia berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Perkataan yang paling disukai Allah SWT ada empat macam iaitu subhannallah, alhamdulilah, lailahailah, wallahu akhbar. (Sahih Muslim Kitab Zikir, Doa, Taubat Istighfar no 2317)

            Terbukti zikir kepada Allah merupakan pertolongan paling besar untuk taat kepada Allah. Allah memudahkan orang yang berzikir mencintai apa yang dicintai Allah. Zikir kepada Allah membawa kepada dimudahkan oleh Allah segala urusan, zikir juga mampu menyingkirkan segala ketakutan dalam hati kerana dengan berzikir akan mendatangkan rasa aman dalam jiwa manusia 
(al-Syeikh Muhammad  Jamaluddin al-Qasimi ad-Dimasqi terjemahan Panel Penterjemah 2011).

Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah (2005) menjelaskan bahawa doa adalah senjata mukmin, ia mampu menghindarkan sesuatu yang bahaya, masalah dan membawa  kemaslahatan. Doa akan makbul dengan cara melaksanakan segala syarat rukun doa seperti khusyuk dan makan makanan halal, sebagaimana maksud firman Allah dalam surah   al-Mukminun ayat 51:
šr
“Wahai Rasul-rasul, makanlah dari benda-benda yang baik lagi halal dan    kerjakanlah amal-amal soleh. Sesungguhnya Aku maha mengetahui akan apa yang kamu kerjakan”

        Tulisan (Lutfi Kiram az Zumaro & Norhanis Hashim T.th ) menjelaskan  bahawa doa dan zikir ibarat radio aktif yang mempunyai sumber kuasa dan tenaga yang membangunkan, ketika manusia berdoa, zikir seolah-olah sedang memberi cas tenaga kepada dirinya. Secara psikologi doa memberi pengaruh besar kepada kekuatan jiwa, doa membuat jiwa kita kuat, tenteram, dan menambah semangat berjuang. Doa juga boleh jadi terapi diri untuk keluar dari masalah dan penyakit kerana disebaliknya akan muncul ketenangan, kekuatan dan semangat pada jiwa. Jelas bahawa  jiwa yang    optimis akan berusaha dengan bersungguh sungguh dan apabila dia gagal dia tidak gelisah kerana dia memahami bahawa segala takdir ditangan Allah.

Umum mengetahui bahawa amalan berdoa sangat digalakkan dalam Islam. Doa juga memberi kesan baik dalam kehidupan dalam menghadapi cabaran kehidupan  ia dapat dilihat sebagaimana Rasulullah SAW sering berdoa mohon perlindungan dari takdir buruk, kecelakaan dan dari tekanan ujian (Sahih Muslim, Kitab Zikir, Doa, Taubat dan Istighfar, hadis no 2330)

Asasnya doa, zikir dan ayat-ayat al-Quran digunakan dalam terapi ruqyah,  namun amalan terapi ruqyah bukan bermakna kita meninggalkan perubatan moden, terapi ruqyah adalah penyempurnaan perubatan yang menggunakan ubat ubatan, ini juga adalah cabang dari perubatan Islam. Terapi ruqyah juga boleh digunakan pada bila bila masa tanpa ada kesan sampingan, malahan ia membawa rahmat, pendidikan, ketenangan jiwa dan dekat dengan Allah. Intipati ruqyah adalah untuk fizikal, jiwa dan juga ruh (Ibrahim Salim terj Abdul Aziz@Ahmad bin Mohd 1991).  Selaras dengan ini adalah pendapat Fajar Hidayanto (2006) dalam kajiannya berkaitan   rawatan untuk orang yang hidup dengan HIV/AIDS  menjelaskan bahawa rawatan moden tanpa doa dan zikir tidak memberi kesan yang sempurna kepada tahap penyembuhan pesakit. Doa dan zikir mempunyai nilai psikoterapi yang tinggi dan mampu meningkatkan daya tahan tubuh.

Banyak kajian yang membuktikan bahawa terapi ruqyah dengan bacaan al-Quran, doa, dan zikir memberi kesan kepada penyembuhan penyakit. Antaranya ialah kajian Primadona (2010) menunjukkan bahawa ketenangan yang diperolehi dari zikir meningkatkan ketahanan tubuh, mengurangkan risiko penyakit jantung, memanjangkan usia. Tanpa ketenangan tubuh menjadi lemah dan senang untuk dijangkiti  virus, membantu pembiakan sel-sel kanser. Perbahasan Aida Hidayah (2011) turut mendapati bahawa ayat-ayat al-Quran mempunyai pelbagai fungsi selain sebagai nilai ibadah ia adalah ubat menyelesai semua masalah hidup. Cahaya Sabiq (2008) turut bersetuju bahawa terapi ruqyah mampu menyembuhkan penyakit yang berkaitan psikologi dan terapi berfungsi mencegah penyakit singgah kepada manusia. Fadzli Adam (2011) menyatakan rawatan alternatif seperti solat, taubat, muhasabah diri, kelas fardhu ain dan mengaji al-Quran membantu penyembuhan kes penagihan dadah. Iman Setyabudi (2012) menyatakan metod zikir yang diberikan kepada pesakit AIDS berpengaruh secara signifikan dalam menurunkan tahap kesan negatif dalam diri mereka iaitu membantu memberi ketenangan kepada jiwa mereka.

Seterusnya Che Zarrina Saari (2014) menjelaskan bahawa zikir sangat     berkesan untuk membentuk diri insan. Beliau mendapati dalam kajiannya terhadap penagih dadah di Pusat Remaja Inabah Sungai Ikan Kuala Terengganu yang didedahkan dengan aktiviti zikir 80% telah berjaya dipulihkan dari penagihan dan  juga masalah mental.

Hasil kajian Nurdeen Deuraseh (2007-2008) yang bertajuk ‘Healing Through Ruqyah (Incantation) with special focus an the percepction of Malay Muslim Society In Kelantan and Terenggnau, on Ruqyah As An Alternative way at Healing in  Malaysia’ menjelaskan bahawa 83% bacaan ayat Al Quran seperti surah al-Fatihah, surah an-Nas, al-Falaq, amalan doa dan solat, melindungi manusia dari syaitan kerana didapati 2.62% punca penyakit dipercayai dari syaitan. Nubli (2014) menjelaskan   bahawa pembacaan al-Quran dengan tartil memberikan kesan yang jelas kepada kulit, hati dan minda. Amalan taubat dan zikir seperti tahlil, tasbih dan selawat juga memberi kesan kepada individu dalam ruang lingkup membawa perubahan dalam aspek pembangunan insan.

Manakala kajian Abdul Ghofar, Lutfiyah Ningsih (T.th) yang bertajuk ‘The In\\fluence Of Playing Therapy And Music Therapy (Listening Al-Qur’an: Juz Amma) To Anxiety Respond At Toddler’ mendapati kanak kanak yang didengarkan bacaan   al-Quran akan merasa lebih tenang jauh dari sifat kemurungan, sedih, cemas dan   kerisauan. Pesakit yang didengarkan bacaan al-Quran akan menghasil kesan positif pada sel-selnya hasil penghantaran gelombang suara ke otak. Otak akan memberikan respon yang menenangkan kerana ia adalah fitrah dari Allah. Bacaan al-Quran dan doa membawa kepada ketenangan berbanding perkataan perkataan lain. Maka benarlah maksud firman Allah dalam surah ar-Ra’d ayat 28 :

(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan  zikrullah". ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

Pakar perubatan Barat menyatakan bahawa cara terbaik untuk mengubati berbagai penyakit adalah dengan menyusun semula sistem sistem sel manusia. Oleh itu mereka menggunakan irama yang mampu mempengaruhi orang yang mendengar dan sel-sel rosak dikatakan mampu untuk sembuh (Kahel 2010). Perkara ini juga di sokong oleh William G Braud Pengarah Penyelidikan di Institut of Transpersonal Psychology di Palo Alto menyatakan bahawa doa atau aktiviti di fikiran mampu mempangaruhi manusia dan kesihatan seperti gerakan mata, motoric, pernafasan dan irama otak  
(M Darojat Ariyanto 2007).

Manakala dari sudut perubatan moden, kajian menunjukkan terapi ruqyah meninggalkan pengaruh dalam penyembuhan sakit fizikal. Dr Dossey seorang doktor perubatan lulusan University Texas mengakui bahawa hasil penelitiannya menunjukkan bahawa doa dapat menghancurkan sel kanser, enzim, bakteria dan yang seumpamanya (M Darojat Ariyanto 2007).

Kajian Hawari (1997) menjelaskan bahawa 393 pesakit jantung di San  Francisco pesakit yang mana terapinya ditambah dengan doa menunjukkan  penyembuhan yang positif dan tidak mendatangkana komplikasi berbanding yang   tidak disertai dengan terapi doa. Aryanto Derajat (2005) turut menjelaskan bahawa kesembuhan dengan rawatan ruqyah juga bergantung kepada pesakit, perawat dan proses ruqyah dilaksanakan. Beliau menjelaskan bahawa ciri-ciri khas serta etika pesakit dan perawat membantu menyembuhkan peyakit.

         Perkara ini juga dibahaskan dalam kajian Abdul Jalil (2012) yang menggunakan kaedah temubual bersemuka untuk memperolehi data. Hasil kajian  Abdul Jalil (2012) berkaitan kesembuhan dengan ruqyah ialah 85% sembuh dan 15% tidak sembuh, di mana bagi perawat yang ‘bagus’ peratus sembuh ialah 75% dan dan 25 % tidak sembuh apabila pesakit dirawat oleh perawat yang ‘tidak bagus’. ‘Bagus’ di sini adalah berasaskan dari ciri takwa dan kedekatan amalan perawat kepada Allah yang mencipta kesembuhan.

Manakala kajian Sharifah Norishah Bani Syed Zaman yang bertajuk ‘Ayat-ayat al-Quran Sebagai Terapi Kerasukan Jin’, beliau merumuskan bahawa peranan perawat, bacaan ayat-ayat al-Quran serta keyakinan pesakit memainkan peranan penting dalam kesembuhan dalam rawatan ruqyah. Di mana pesakit dan perawat pada asasnya mestilah beriman dan yakin bahawa yang menyembuhkan   penyakit adalah Allah, dan manusia hanya perlu berusaha, maka ruqyah dengan ayat-ayat al-Quran adalah satu ikhtiar manusia untuk memohon kepada Allah untuk sembuh dari gangguan jin dan penyakit.





[1] “ dengan nama Allah yang menjadikan engkau dan yang menyembuhkan engkau dari segala penyakit dan dari kejahatan orang orang pendengki apabila dengki dan dari kejahatan setiap pandang mata orang yang punya mata”

2 comments:

kongsi share said...

๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
*Skg sudah sembuh dr kanser.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
*En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

*NOTE* :

Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Rani said...

KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

Assalamualaikum saya atas nama Rani anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih